چهار شنبه، 1 آبان 1398 / 2019 October 23
نام فرستنده
پست الکترونیکی گیرنده
پیام برای گیرنده
زاهدی، عبدالقادر(کردستان)

تولد و دوران كودكی

عبدالقادر زاهدی ، فرزند عبدالله در سال 1325 قمري (زاده 1325 در آب باره ،کردستان - مرگ 28 آذر 1384 در سقز) وی از عرفا و اندیشمندان بزرگ اهل سنت به شمار می آمد در روستاى آب باره شهرستان سقز ديده به جهان گشود. یکی از اصلی ترین مشوفق های وی برادر او احمد زاهدی بوده است که در دوران تحصیل باعث موفقیت روز افزون وی گشت ، شجرنامه وی از گفتار و زبان خود ایشان : پدرم شيخ عبداللّه فرزند شيخ شمس الدّين فرزند شيخ حسين فرزند شيخ شهاب الدّين فرزند شيخ حسن فرزند شيخ مطهّر الدّين فرزند شيخ محمود فرزندشيخ محمد فرزند شيخ ابراهيم البستى الملقّب بالصادق و الزاهد مرشد درطريقه سهره‏ورديّه فرزند شيخ ميكائيل فرزند شيخ احمد فرزند شيخ اسماعيل‏فرزند شيخ محمد فرزند شيخ حسن فرزند شيخ زكريا المهاجرى. اين‏سلسله متصل مى‏شود به حضرت طلحه فرزند عبداللّه الشهيد الحسينى فرزند حسن افطى فرزند على اصغر فرزند على اوسط زين العابدين المكنّى بأبى الأئمّه فرزند امام حسين الملقّب بسيّد الشهدا المكنّى بأبى عبداللّه فرزند الامام على(ع) فرزند أبى طالب. مادرم فاطمه بنت شيخ شهاب الدّين فرزند شيخ حسين عموزاده پدرم مى‏باشد. دوران كودكى را در روستاى آب باره با اشتغال به دروس قرآن در خدمت والد ماجدم گذراند.

وضعيّت خانوادگى

شجره نامه خانواده عبدالقادر زاهدی به عارف معروف منطقه مرحوم شيخ حسن مولان آبادى مى‏باشند. وى كسى است كه حدود سى‏صد سال قبل در مدّت ده سال يك جلد قرآن خطّى نفيس مجلّل به تجاويد و ترجمه به خطّى منتها درجه زيبا نوشته و به مدينه منورّه برده و از روى قرآن‏هاى خطّى صدر اسلام مطابقت كرد و حرف به حرف آن را تصحيح نموده و به «امّ القرآن» مشهور است كه فعلاً در قريه مولان آباد موجود و محلّ زيارت عام و خاص است. رضا خان پدر قلدر پهلوى اوّل دو مرتبه مأمور فرستاد كه اين قرآن نفيس خطّى نامى را به تهران ببرند؛ خدا توفيقش نداد و قرآن محفوظ مانده و در سال 1369شمسى اين قرآن نفيس خطّى به دست عدّه‏اى سارق به سرقت رفت كه با تلاش مأموران كميته بوكان در كرج كشف شد. و به محلّ اصلى خودش قريه مولان آباد بازگشت داده شد و اكنون مانند سابق زيارتگاه اهل منطقه است.

جوانی و تحصیلات

درس خواندن را در مدارس دينى سنّتى از روستاى آيچى واقع در غرب شهرستان سقّز شروع كردو جامع المقدّمات را نزد مرحوم ملّا احمد افشارى - كه عالمى بسيار ورع و متّقى بود - آغاز كردم و سپس در خدمت مرحوم ملّا عصام الدّين ماجدى مدرّس روستاى گوره قلعه و نيز مرحوم شيخ حسين رضوان بستى ادامه تحصيل داد. آن‏گاه از مدرسه علميّه گوره قلعه به قريه بغده كسرى‏ واقع در بين شهرستان سقّز و شهرستان بوكان نقل مكان نمود و در محضر ملّا على ربّانى به تحصيل علم منطق اشتغال پيدا كرد و بعد از مدتى به قريه مرخوز واقع در شمال غربى سقّز نقل مكان نمود و در و محضر مرحوم شيخ ملّا كامل نقشبندى به تحصيل ادامه‏ داد و چون در آن زمان حوزه علميّه‏اى در استان كردستان وجود نداشت، ايشان‏در مدارس سنّتى كه بيش‏تر در روستاها داير و پر رونق بود تدريس مى‏كرد.آن‏گاه به قريه هيجانان واقع در جنوب شهرستان سقّز انتقال نمود و درمحضر مرحوم ملّا محمد ملّا داوود مشغول تحصيل كتاب عقايد نسفى شد و بعداز مدتى از آن‏جا به قريه درّه زيارت سُفلى‏ آمد و در محضر ملّاحسن‏اديبى به تحصيل علم آداب و بلاغت اشتغال پيدا كرد و از آن‏جا به منطقه‏ مريوان نقل مكان كردو در محضر علّامه عصر، عارف مشهور مرحوم ملّا باقر بالك به تحصيل علوم معقول و منقول پرداخت و، از تحصيل علوم متداوله عصر فارغ شد و به اجازه نامه افتا و تدريس از ايشان و از دست حضرت شيخ علاء الدّين كه‏مرشد طريقه نقشبنديه و سرپرست حوزه علميّه مياره واقع در خاك كردستان عراق بودنايل و مفتخر شد و پس از آن به تدريس و افتا طبق راجح مذهب امام شافعى مشغول ‏شد.

کتابهای مطالعه شده

عوامل‏جرجانى، اظهار،جامى، فريده، تصريف زنجانى، تصريف ملّا على حسام‏كاتى، فنارى و حاشيه ملّاعبداللّه،گلنبوى برهان، مختصر المعانى، شرح عقايدنسفى، شرح عقايد ملّا جلال الدّين دوّانى، تهذيب الكلام در فقه شافعيّه، منهاج‏الطالبين و شروح آن، مغنى محتاج، نهاية الطالبين و كتاب قاضى‏لارى در فلسفه.

عوامل مؤثر در زندگى

اعتقاد خانواده به علماى دين و ترويج رسالت الهى از يك سو و تشويق اساتيد و دل‏سوزى آنان نسبت به از سوى ديگر، عواملى بودند كه عبدالقادر زاهدی به دروس حوزه تشويق كردند.

فعّاليّت فرهنگى

مطالعه بر كتاب‏هاى متفرّقه در علم منطق، بلاغت و كلام. هم‏چنين نوشتن رساله‏هاى مختلف در موضوعات گوناگون كه هنوز به چاپ نرسيده است. از جمله كارهاى فرهنگى ديگر تدريس دروس حوزوى بود كه از سال 1330تا سال ١٣٦٢ شمسى ادامه داشت. از سال 1362شمسى بر اثر فشار ضدّ انقلاب و بى ثباتى منطقه به شهرستان سقّز مهاجرت نمود. در آن‏جا نيز ضمن تدريس در مسجد دارالاسلام شريف آباد، امام جماعت مسجد هم بود و اكنون نيز در مدرسه علوم دينى امام شافعى و نيز در مدرسه علوم دينى مسجد ملّا ابراهيم به تدريس اشتغال داشت.

مسئوليّت ها

ترويج مذهب و مسائل اسلامى در منطقه حضور پنج دوره در شوراى روحانيّت شهرستان سقز به عنوان مفتى در مذهب شافعى امامت جمعه و نمايندگى مجلس خبرگان رهبرى.