پنج شنبه، 23 مرداد 1399 / 2020 August 13
نام فرستنده
پست الکترونیکی گیرنده
پیام برای گیرنده
رمضانی ، رضا

بسم الله الرحمن الرحیم

 

متن زیر بنا به تقاضای برخی از دوستان، قلمی شده و از خدای سبحان عاجزانه مسألت می‌نمایم که ما را لحظه‌ای به حال خود وا مگذارد و در صراط خود ثابت قدم فرماید.
اینجانب رضا رمضانی فرزند مرحوم عباس در تاریخ دوم اسفند ماه 1342 در محله احمدگوراب شهر رشت در خانواده‌ای مذهبی به دنیا آمدم. در سال 1357 در بحبوحه¬ی انقلاب شکوهمند اسلامی به رهبری حضرت امام خمینی(ره) در حالی که حدود پانزده سال داشتم در حین تحصیل دروس کلاسیک، در مساجد به فعّالیت پرداختم و در تأسیس انجمن اسلامی و پایگاه مسجد محل نقش مؤثری داشتم. از سال 1358 دروس حوزوی را به صورت غیر رسمی آغاز نمودم و آن به دلیل علاقه‌ی فراوانی بود که از دوران نوجوانی برای تحصیل علوم اسلامی در من پدید آمده بود. در سال 1359 به صورت رسمی در حوزه مهدویه رشت و پس از یک سال در حوزه مستوفی رشت تحصیلات حوزوی را دنبال نمودم و تا سال 1362 از محضر اساتید حوزه علمیه رشت همچون مرحوم آیت الله لاکانی، مرحوم استاد ظهیری، مرحوم استاد قاهری، مرحوم استاد شرفی و دیگر بزرگواران بهره‌مند شدم و دروس مقدمات و سطح یک را که مشتمل بر ادبیات، منطق، اصول و فقه بود گذراندم.
در این دوره کتاب‌های متداول حوزه همچون جامع المقدمات، سیوطی، مغنی اللبیب، مختصر المعانی، معالم الدین، اصول الفقه، حاشیه ملا عبدالله، منطق مظفر، قوانین الاصول و بیشتر کتاب‌های لمعه و بخش منطق شرح منظومه را با جدّیت و علاقه¬ی فراوان خواندم.
در سال 1362 به شوق مجاورت با حرم مطهر امام علی بن موسی الرضا(ع) با مشورت برخی از اساتیدم به حوزه علمیه مشهد مقدس مشرف شدم و تا سال 1367 در دروس سطوح عالی حوزه، نزد حضرات آیات مرحوم سیّد جواد فقیه سبزواری، صالحی خراسانی، مرتضوی، رضازاده و مرحوم سعیدی و نیز بخشی از حکمت شرح منظومه حکیم سبزواری را در محضر مرحوم علاّمه سیّد جلال الدین آشتیانی حضور یافتم.
سپس برای گذراندن دروس خارج فقه و اصول به قم المشرّفه هجرت نموده و تا سال 1380 توفیق یافتم تا از افادات و افاضات بزرگان حوزه به قدر ظرفیت استفاده نمایم. در این مقطع تحصیلی از حضرات آیات: مرحوم فاضل لنکرانی، مرحوم بهجت فومنی، مکارم شیرازی، وحید خراسانی، شبیری زنجانی، جوادی آملی، سبحانی، مددی خراسانی و دیگران استفاده نمودم.
لازم به یادآوری است علوم قرآنی را نزد مرحوم آیت الله معرفت آموخته و در حلقۀ درس تفسیر حضرت آیت الله علامه جوادی آملی به مدت شش سال شرکت نمودم.
درک محضر بزرگان فلسفه، حکمت و عرفان از بهترین ایام این دوران تحصیل بود که باعث شد با اصول و مبانی این علوم آشنا شوم. از جمله اساتید بزرگوار این دروس: آیت الله علامه جوادی آملی، آیت الله علامه حسن زاده آملی، آیت الله مرحوم انصاری شیرازی، مرحوم آیت الله حکیم عسگری گیلانی بودند و نیز حدود 7 سال، هفته‌ای سه جلسه پس از نماز مغرب و عشاء با حدود 10 نفر از فضلاء در حلقه¬ی درس خارج اسفار علاّمه جوادی آملی حاضر می‌شدم.
به این ترتیب مباحث کلامی و فلسفی را با کتاب‌های حادی عشر، تجرید الاعتقاد، اللهیات، بدایه الحکمه، نهایه الحکمه، شرح منظومه، الاشارات و التنبیهات، شواهد الربوبیه، اللهیات شفای بوعلی و اسفار و مباحث عرفان اسلامی را با کتبی همچون تمهید القواعد ابن ترکه اصفهانی، مصباح الانس و فصوص الحکم نزد اساتید بزرگوار به پایان رساندم.
در سال 1370 همزمان با تحصیلات حوزوی در مقطع کارشناسی ارشد تربیت مدرس دانشگاه قم شرکت کرده و با سبک استادانی مانند آیت الله دکتر احمد بهشتی، دکتر علی شریعتمداری، دکتر اعوانی و دکتر دینانی آشنا شدم و با نوشتن پایان نامه «اسماء الهی در قرآن و عرفان» با راهنمایی آقای دکتر دینانی و مشاوره آیت الله مرحوم شیخ یحیی انصاری شیرازی در سال 1373 در رشته الهیات و معارف اسلامی فارغ التحصیل شدم. در سال 1385 مدرک سطح 4 حوزه را دریافت نموده و با ارائه¬ رساله¬ی فقهی در باب بیع و تأئید فقهای محترم شورای نگهبان و سپس شرکت در انتخابات به عنوان نماینده¬ی مردم شریف گیلان در مجلس خبرگان رهبری دورۀ چهارم انتخاب شدم. رساله دکتری را در رشتۀ فلسفه اخلاق با عنوان اخلاق جهانی از دیدگاه علامه طباطبایی و هانس کونگ به نگارش در آوردم و برای مراجعه مستقیم به متون آلمانی، زبان آلمانی را تا سطح B2 گذراندم.
به خاطر علاقه¬ی فراوان به مباحثه مجدّد و امر تدریس، از سیره و روش حسنۀ حوزه‌های علمیه در ایام تحصیل پیروی کردم و لذا از سال 1360 به این امر موفق شدم؛ به طوری که همۀ کتب متداول حوزوی از مقدمات تا پایان سطوح عالی و نیز کتب کلامی و فلسفی مانند باب حادی¬عشر، بدایه المعارف الالهیه فی شرح عقائد الامامیه، تجرید الاعتقاد خواجه نصیرالدین طوسی و الالهیات استاد سبحانی، آموزش فلسفه، بدایه الحکمه، نهایه الحکمه، شرح منظومه حکیم سبزواری، جلد اوّل اسفار، الاشارات و التنبیهات و کتب اخلاقی و عرفانی مانند اخلاق ناصری، معراج السعاده، جامع السعادات، محجه البیضاء، منازل السائرین، مرصاد العباد، اللمع ابن سراج و تمهید القواعد ابن ترکه اصفهانی را به ترتیب مباحثه و تدریس کردم. و نیز از سال 1380 که در کلان شهر کرج حضور پیدا کردم در حوزۀ علمیه امام صادق(ع) این شهر به مباحثه و تدریس تفسیر، فلسفه و خارج فقه و اصول توفیق یافتم. بعد از آن نیز در کشور اتریش ضمن اشتغالات تبلیغی و اداره مرکز اسلامی امام علی(ع)، به مباحثه خارج اجتهاد و تقلید برای چند نفر از طلاب و فضلاء پرداختم و اکنون نیز در آلمان بحث فقهی ارتداد را با چند تن از فضلاء در هامبورگ مباحثه می‌نمایم.
همچنین به دلیل علاقه به ارتباط علمی با اقشار دانشگاهی از سال 1365 به تدریج دروسی چون متدلوژی، عرفان اسلامی، مرصادالعباد، کلام اسلامی، کلام جدید، تفسیر قرآن، معارف اسلامی، اخلاق اسلامی، تاریخ اسلام و  متون اسلامی را در دانشگاه در مقطع کارشناسی تدریس کرده و در مقطع کارشناسی ارشد به تدریس قواعد فقهیه، تفسیر و فلسفه روی آوردم و مشاوره و راهنمایی چندین پایان نامه در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری را بر عهده گرفتم.
از دیگر فعّالیت‌های علمی، عضویت در گروه کلام و فلسفه دائره المعارف قرآن کریم دفتر تبلیغات اسلامی قم، کارشناسی علوم قرآن و تربیتی رادیو معارف، کارشناسی برنامه‌های دینی چند شبکه سیمایی، عضویت در هیأت علمی ارزیابی کتب حوزوی بوده است. همچنین در سال 1379 به کمک برخی از دانش آموختگان حوزوی و دانشگاهی موسسه دین و اخلاق را با هدف کار علمی و تخصصی در حوزۀ اخلاق، تأسیس کردم و از سال 1381 تاکنون عضو هیأت علمی پژوهشی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی می‌باشم.
فعّالیت‌های فرهنگی از جمله برنامه مستمر اینجانب بود که حسب شرائط و نیازها بخشی از زمان را به ویژه در ایام غیر درسی به  خود اختصاص می‌داد. تأسیس مجموعه فرهنگی دینی عترت در استان گیلان از جمله آنهاست که از سه رکن (هیأت متوسلین به ائمه اطهار(ع)، کانون فرهنگی دینی ثقلین و مؤسسه خیریه حضرت ابوالفضل العباس(ع) تشکیل یافته) و بحمدلله اکنون توسط عده‌ای از دوستان و معتمدین برای خدمات عامّ المنفعه و فعّالیت‌های دینی فرهنگی مدیریت می‌شود. از دیگر فعّالیت‌های دینی و فرهنگی، توفیق تبلیغ خصوصاً در ایام محرم، صفر و ماه رمضان و نیز تأسیس و عهده‌داری مسئولیت نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه قم از سال 1376 تا سال 1380 است. همچنین در زمان امامت جمعه و نمایندگی ولی فقیه در کرج از سال 1380 تا 1384 فعّالیت‌های فرهنگی گسترده‌های ساماندهی گردید که بعدها توسط دوستان دیگر دنبال شد و به لطف الهی نتایج مثبتی از آن حاصل گردید.
مناسب است یادآوری شود در ایام هشت سال دفاع مقدس در چندین نوبت به عنوان طلبه بسیجی توفیق حضور در جبهه را یافتم و خاطراتی از آن دوران پرافتخار و پر معنویت پدید آمد که هیچ¬گاه از یاد و ذهن بیرون نمی‌رود و در آن دوران با دوستان پاک و بسیار صمیمی آشنا شدیم که اکثر آنها به لقاء الهی پیوستند. امید است خدای متعال شفاعت آن شاهدان شهید و شهیدان شاهد را روزی ما بفرماید.
اینجانب از تیرماه 1385 تا تاریخ دیماه 1388 مدیر مرکز اسلامی امام علی(ع) وین بوده و از تاریخ 10 اردیبهشت 1388 تاکنون (با حفظ سمت در مسئولیت قبلی تا دیماه 1388) مسئولیت مرکز اسلامی هامبورگ و نمایندگی مرجعیت شیعه را عهده‌دار شدم و در تاریخ 24/07/1389 در دومین اجلاسیه اتحادیه سراسری شیعیان آلمان به اتفاق آراء به عنوان رئیس هیأت علماء برای نظارت و داوری این اتحادیه انتخاب گردیدم و نیز در تاریخ 13 اردیبهشت 1393 در سومین اجلاسیه اتحادیه اروپائی علماء و تئولوگ‌های شیعه با اکثریت آراء اعضاء به عنوان رئیس اتحادیه برگزیده شدم.
در مجموع مهم‌ترین مسئولیت‌ها و عضویت‌ها عبارتند از:
1ـ مدیر گروه معارف اسلامی در دانشگاه گیلان از سال 1371 تا 1373.
2ـ رئیس هیئت امناء مجموعه فرهنگی دینی عترت گیلان از سال 1375 تاکنون.
3ـ مسئول مؤسسه دین و اخلاق از سال 1379 تاکنون.
4ـ امام جمعه کرج به مدت 4 سال از سال 1380 تا 1384.
5ـ عضو شورای نمایندگان رهبری در دانشگاه‌ها از سال 1381 تاکنون.
6ـ عضویت در مجلس خبرگان رهبری در دوره چهارم.
7ـ ریاست مرکز اسلامی امام علی(ع) وین از سال 1385 تا سال 1388.
8ـ امام و مدیر مرکز اسلامی هامبورگ و نماینده مرجعیت شیعه در آلمان از سال 1388.
9ـ رئیس هیأت علماء برای نظارت و داوری اتحادیه مراکز شیعه در آلمان از تاریخ 24/07/1389.
10ـ عضو هیئت امناء حوزه علمیه حضرت آیت الله العظمی بهجت در قم از سال 1391.
11ـ رئیس اتحادیه اروپائی علماء و تئولوگ‌های شیعه از تاریخ 13/02/1393.
12ـ عضو هیئت امناء دانشگاه گیلان از سال 1393.
از دیگر توفیقات الهی که باید خدای سبحان را بر آن شاکر باشم تألیف آثار و انتشار برخی از آنها می‌باشد، از جمله:
قرآن و تفسیر:
1ـ تفسیر موضوعی سعادت و شقاوت از دیدگاه قرآن.
2ـ تفسیر سوره مبارکه زمر.
3ـ تفسیر سوره مبارکه حجرات.
4ـ تفسیر سوره مبارکه واقعه.
5ـ تفسیر سوره مبارکه منافقون.
6ـ تفسیرهای سوره‌های آخر قرآن تا سوره مبارکه زلزال.