دوشنبه، 11 اردیبهشت 1396 / 2017 May 1
نام فرستنده
پست الکترونیکی گیرنده
پیام برای گیرنده
طه محمدی ، غیاث ‏الدین

اين‏جانب غياث الدين طه محمدى، فرزند عباسعلى، به شماره شناسنامه 322، صادره از فامنين همدان، در سال 1326 در خانواده‏اى مذهبى در روستايى دوردست و بسيار محروم متولد شدم. در سن پنج سالگى روانه مكتبخانه قديمى روستا شدم، به دليل دوردستى و محروميت، هيچ‏گونه آموزشگاهى آن‏جا وجود نداشت.

پس از چند سال كه تقريباً خواندن و نوشتن را در حد پايين ياد گرفته بودم، توسط برادر بزرگ‏ترم، حضرت مستطاب حاج شيخ على محمدى، پدر بزرگوار شهيد گرانقدر مرتضى محمدى، به‏منظور تحصيل علوم حوزوى به شهر مقدس قم اعزام شدم. حدساً ايشان آثار نبوغ و استعداد بالايى در وجود بنده مشاهده مى‏كرده است كه بسيار مجدانه اصرار داشت حضرت والد موافقت كند تا اين‏جانب در كنار اخوى درس بخوانم، ولى متأسفانه از يك طرف، به دليل نداشتن سواد دبستانى و دبيرستانى و از طرف ديگر دوران طفوليت و از جهت سوم، چهار - پنج ماه در سال پرداختن به كار كشاورزى، باعث مى‏شد كه آنچه خوانده‏ام، فراموش گردد و قهراً رشد محسوسى نبود، ولى در عين حال با تأكيد اخوى، حدود سه سال قبل از سن تكليف، منبر مى‏رفتم و سخنرانى مى‏كردم و روضه مى‏خواندم و بسيار دلنشين بود، اول به دليل كودك بودن و ديگر، نبودن روحانيت اثرگذار.

جناب اخوى، جامع المقدمات را شخصاً خود به من درس دادند و بسيار دقيق و سخت‏گير بودند، به‏طورى كه من تمام جامع المقدمات را قبل از سن تكليف تدريس كردم، نه يك‏بار، بلكه چند بار. در آن اوان، من حس مى‏كردم با اين‏كه هم‏مباحثه‏اى‏هاى من روحانى‏زاده بودند و پدر و مادر من مطلقاً سواد نداشتند و با اين كه در طول سال، ناچار بودم چهار - پنچ ماه به كار سنگين كشاورزى بپردازم، در عين حال از همدرسى ها جلوتر بودم و همين مشوق من بود. ولى متأسفانه اخوى به دليل گرفتارى شخصى خود، مرا رها كرد و اساتيد فقط درس مى‏گفتند، اما درس را تحويل نمى‏گرفتند و اين باعث شد كه در پايه درس در كتاب هاى سيوطى، حاشيه و معالم دچار ضعف باشم. به هر حال، سيوطى و حاشيه و معالم را به طور پراكنده خواندم و ضعف عمده‏اى مرا رنج مى‏داد و آن اين‏كه در گوش‏دادن به درس استاد، خيلى ضعيف بودم، ولى چون به صورت مرتب تقاضا مى‏شد كه كتاب‏هاى رتبه‏هاى پايين‏تر را درس بگويم، درس گفتن مرا مجبور مى‏ساخت كه بالاخره آنچه را در سر درس ندانسته‏ام، در مطالعه ولو با زحمت فراوان، كشف كنم. درس گفتن در جبران ضعف‏ها به من خيلى كمك كرد، به‏طورى كه از جامع المقدمات تا كفايه را تدريس كردم، منتهى بعضى كتاب ها را چند بار و برخى كتاب ها را كم‏تر.

اينك به فضل پروردگار متعال و با عنايت ويژه حضرت بقية الله(عج)، بيش از پنجاه سال است كه تدريس مى‏كنم و چون خداى متعال، عشق اين عمل مقدس را در وجودم به وديعه گذارده است، هرگز از درس گفتن خسته نمى‏شوم. بلكه فن تفريح و رفع خستگى، همانا درس گفتن است، به‏طورى كه در وضع فعلى كه مسئوليت نمايندگى رهبر معظم انقلاب در استان را بر عهده دارم و مراجعات و انتظارات بيش از حد وجود دارد، حتى استان‏هاى مجاور هم توقعاتى دارند، امّا بحمدالله در حوزه علميه همدان، روزى سه درس سنگين دارم، نهاية الحكمه علامه، خارج فقه و حكمة متعاليه جناب صدر المتألهين و خداى منان را بر اين موهبت بزرگ، بى‏نهايت شاكرم.

مطلب قابل ذكر ديگر اين‏كه چون به‏طور موهبتى، داراى نطق و بيان خوبى هستم و به قول عارف خطه شيراز جناب حافظ: «اين همه شهد و شكر از سخنم مى‏ريزد»، بحمدالله در عرصه منبر و تبليغ و ترويج معارف دين، بسيار موفق بوده و هستم. استقبال بيش از حد اقشار مختلف مردم، به‏خصوص قشر دانشجو، دانشگاهى و روحانى، باعث شده است كه علاوه بر دروس حوزه، در اكثر مناسبت ها سخنرانى داشته باشم به حدى كه فرصت مطالعه را به كلى سلب كرده است و خداى ذوالفضل العظيم را بر اين موهبت بزرگ، بى‏نهايت امتنان دارم.

اساتيد

اسامى اساتيد بزرگوارى كه از فيض وجود آنها بهره‏مند شده‏ام به شرح زير است:

دروس لمعه و قوانين را در محضر مرحوم آيةالله ستوده، سيدابوالحسن حسينى بابلى و آيةالله اعتمادى خواندم. رسائل را در محضر آيةالله نورى همدانى و آيةالله اعتمادى تلمذ كردم. مكاسب را از محضر مرحوم آيةالله مشكينى، فاضل لنكرانى، خزعلى و اندكى آقاى منتظرى استفاده كردم.

كفايتين را در محضر حضرت آيةالله سلطانى بروجردى استفاده كردم و اولين بار كه در حوزه درس خارج شركت كردم، در درس حضرت امام خمينى بود كه معظم‏له تازه از زندان آزاد شده بود و چون درس ايشان خيلى دلنشين بود با علاقه‏اى وافر حضور پيدا مى‏كرديم، تا اين‏كه تبعيد، آن وجود سراسر شور را از ما گرفت. آن علاقه فراوان و آن عشق آتشينى كه ما به آن حضرت داشتيم و آن بيان و تحقيق بديع آن فقيه نامدار، در همه جا وجود نداشت و ناچار در حوزه درس خارج فقه و اصول استاد بزرگوار آيةالله ميرزا هاشم آملى شركت كردم و به‏طور پراكنده از درس مرحوم آيات گلپايگانى، شريعتمدار و آقا مرتضى حائرى، آن هم خيلى كم استفاده كردم.

منظومه حكمت را در محضر شهيد بزرگوار دكتر مفتح همدانى و خيلى محدود، درس اسفار مرحوم علامه طباطبايى را درك كرده و عمدتاً دروس اسفار را در خدمت استاد بزرگوار آيةالله جوادى آملى و علامه شهيد مطهرى و علامه حسن‏زاده آملى طى كرده و دروس عرفان نظرى را عمدتاً در محضر علامه بزرگوار حسن‏زاده شركت نمودم، مثل فصوص الحكم ابن عربى و مصباح الانس ابن فنارى و تمهيد القواعد را با نوار درس علامه جوادى، گوش كرده‏ام.

حكم امامت جمعه

به فضل پروردگار متعال از آغازين روزهايى كه انقلاب مقدس اسلامى از طرف معمار كبير انقلاب، امام خمينى؛ كليد خورد، به صورت مستمر در جريان انقلاب بودم و بحمدالله هيچ‏گونه انحرافى رخ نداده است و در اين راه، سختى ها و مشكلات زيادى را متحمل شدم، مثلاً در راهپيمايى‏ها و مسافرت‏هاى تبليغى، هميشه مورد ضرب و شتم قرار مى‏گرفتم يا در معرض تهديد و زندان قرار داشتم تا اين‏كه در سال 1361 از دفتر حضرت امام؛ به عنوان امام جمعه شهر فامنين منصوب شده و در آن‏جا موفق به تأسيس مدرسه علميه حضرت اميرالمؤمنين(ع) شدم كه امروز بحمدالله صدها طلبه فاضل و گرانمايه تربيت شده‏اند و همچنين مدرسه علميه الزهرا(س) را براى بانوانى كه طالب تحصيل علوم حوزوى هستند، پايه‏گذارى كرده‏ايم.

زمانى كه ما به عنوان امام جمعه آن شهر محروم، معرفى شديم، منطقه يك‏جا در آتش نفاق و اختلافات مى‏سوخت و گرفتارى ها و عقب‏ماندگى ها به‏گونه‏اى بود كه حتى مدرسه راهنمايى دخترانه وجود خارجى نداشت، ولى با زحمات بسيار، مدرسه راهنمايى و بعداً دبيرستان دخترانه تأسيس گرديد و بحمدالله امروز صدها دختر خانم متدين در حوزه علميه و دانشگاه‏ها، درس خوانده و مدرك گرفته‏اند.

در سخت‏ترين شرايط دوران جنگ و دفاع مقدس با امكانات زير صفر، آن‏هم به‏طور موقت، بايد حوزه علميه برادران و خواهران را اداره مى‏كردم و در حوزه مقدسه علميه قم، هر روز چهار درس سنگين مى‏گفتم، علاوه بر اين‏كه مراسم سنگين استان، مثل يادواره شهدا، ايام الله و اجراى برنامه فارسى و تركى در راديو و تلويزيون استان هم، به ما محول شده بود.

نام پدر
سال تولد
محل تولد
ساکن
نماینده استان
همدان
نام مهم‏ترین اساتید درس خارج
نام تخصص‏هاى علمى (غیر از فقه و اصول)
نام مهم‏ترین آثار علمى
فعالیت‏هاى علمى
مسئولیت كنونی
مسئولیت قبلى
پست الكترونیكی
اسم الأب
تاریخ الولادة
محل الولادة
محل الإقامة
ممثل محافظة
آذربایجان شرقی
أبرز أساتذة خارج الفقه
التخصصات العلمیة
أهم عناوین الآثار
النشاطات العلمیة
المسئولیة الحالیة
المسئولیة السابقة
برید الإلکترونی
ParentName
BirthDate
BirthPlace
LivePlace
ProvinceId
ImportantLessonTeacherName
OtherProficiency
ScientificWorks
ScientificActivities
CurrentLiability
PreviousLiability
Email
ارسال نظر
نویسنده
متن
*